22.10.2024
22.10.2024
workshop
Voorschoolse educatie (VE) is er voor peuters van 2,5 tot 4 jaar die extra ondersteuning in hun ontwikkeling nodig hebben om daarna een goede start te kunnen maken op de basisschool. Vanuit de VE’s is er een groeiende behoefte aan creatieve activiteiten gericht op het onderzoeken en ontdekken. De gemeente Den Haag heeft geld beschikbaar gesteld om extra activiteiten aan te bieden zoals theater, kunst, muziek en poëzie om de creatieve ontwikkeling te stimuleren.
Art-S-Cool ontwikkelde een programma van drie workshops rondom verschillende zintuigen: voelen, kijken, horen. De kinderen worden uitgenodigd op ontdekkingstocht te gaan en allerlei materialen te onderzoeken; Hoe voelt schapenwol, is het zacht of hard, kriebelt het aan je gezicht? En een takje of een schelp, voelt dat koud of warm aan, is het stekelig of glad? Hoe klinkt het geluid van vallende bonen of steentjes in een bak? En als je met een stokje tegen een tafel tikt of op een kussen, hoor je dan hetzelfde geluid? De activiteiten zijn gericht op het ontdekken, spel en plezier. Het uitgangspunt is het proces en niet het resultaat.
Art-S-Cool wil met deze workshops ook de pedagogisch medewerkers (pm-ers) inspireren om in creatieve activiteiten meer het onderzoeken en ontdekken te stimuleren. Zij zijn dan ook actief betrokken bij de workshops. Om ervoor te zorgen dat het niet blijft bij een vluchtige kennismaking hebben we een verdiepingstraject ontwikkeld. Een van de pm-ers vertelde: “Door deze workshops kom ik erachter dat ik veel te moeilijk nadenk, te veel resultaat gericht ben en dat dit helemaal niet hoeft.”
Aansluitend bij twee van de workshops hebben we een uur de tijd waarin de pm-ers eerst zelf een korte workshop gaan ervaren. In het gesprek daarna hebben we het over wat ze hebben opgemerkt tijdens de workshops. Hoe was het met de concentratie van de peuters, het spel, de ontdekkingen? Wat maakt de activiteit anders dan die de pm-ers zelf geven?
We bespreken ook de terughoudende rol van de docent bij het creatieve proces. De peuters in de flow laten komen en niet te snel ingrijpen in het spel, een beetje chaos hoort erbij.
Na een aantal weken komt de docent terug om een workshop bij te wonen die gegeven wordt door de pm-ers en sluiten we het proces af met een evaluatie.
De pm-ers merken dat de peuters allemaal betrokken zijn, echt opgaan in het ontdekken/onderzoeken en zelf initiatieven nemen om te spel uit te breiden.
workshop
Voorschoolse educatie (VE) is er voor peuters van 2,5 tot 4 jaar die extra ondersteuning in hun ontwikkeling nodig hebben om daarna een goede start te kunnen maken op de basisschool. Vanuit de VE’s is er een groeiende behoefte aan creatieve activiteiten gericht op het onderzoeken en ontdekken. De gemeente Den Haag heeft geld beschikbaar gesteld om extra activiteiten aan te bieden zoals theater, kunst, muziek en poëzie om de creatieve ontwikkeling te stimuleren.
Art-S-Cool ontwikkelde een programma van drie workshops rondom verschillende zintuigen: voelen, kijken, horen. De kinderen worden uitgenodigd op ontdekkingstocht te gaan en allerlei materialen te onderzoeken; Hoe voelt schapenwol, is het zacht of hard, kriebelt het aan je gezicht? En een takje of een schelp, voelt dat koud of warm aan, is het stekelig of glad? Hoe klinkt het geluid van vallende bonen of steentjes in een bak? En als je met een stokje tegen een tafel tikt of op een kussen, hoor je dan hetzelfde geluid? De activiteiten zijn gericht op het ontdekken, spel en plezier. Het uitgangspunt is het proces en niet het resultaat.
Art-S-Cool wil met deze workshops ook de pedagogisch medewerkers (pm-ers) inspireren om in creatieve activiteiten meer het onderzoeken en ontdekken te stimuleren. Zij zijn dan ook actief betrokken bij de workshops. Om ervoor te zorgen dat het niet blijft bij een vluchtige kennismaking hebben we een verdiepingstraject ontwikkeld. Een van de pm-ers vertelde: “Door deze workshops kom ik erachter dat ik veel te moeilijk nadenk, te veel resultaat gericht ben en dat dit helemaal niet hoeft.”
Aansluitend bij twee van de workshops hebben we een uur de tijd waarin de pm-ers eerst zelf een korte workshop gaan ervaren. In het gesprek daarna hebben we het over wat ze hebben opgemerkt tijdens de workshops. Hoe was het met de concentratie van de peuters, het spel, de ontdekkingen? Wat maakt de activiteit anders dan die de pm-ers zelf geven?
We bespreken ook de terughoudende rol van de docent bij het creatieve proces. De peuters in de flow laten komen en niet te snel ingrijpen in het spel, een beetje chaos hoort erbij.
Na een aantal weken komt de docent terug om een workshop bij te wonen die gegeven wordt door de pm-ers en sluiten we het proces af met een evaluatie.
De pm-ers merken dat de peuters allemaal betrokken zijn, echt opgaan in het ontdekken/onderzoeken en zelf initiatieven nemen om te spel uit te breiden.