16.4.2025
16.4.2025
kunstklas
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende basisscholen in Den Haag. Vandaag nemen we een kijkje bij Kindcentrum 03, waar kunstenaar Gwenda Jakobs samen met de leerlingen de wereld van de ruimtevaart onderzocht. Op deze basisschool werken ze met het International Primary Curriculum(IPC). Dat is een methode waarbij verschillende vakken worden gecombineerd, zodat kinderen optimaal in de stof kunnen duiken.
Tijdens de lessenserie Space Design kropen de leerlingen in de huid van ruimte-ontwerpers. Terwijl ze futuristische ruimtepakken ontwierpen, ontdekten ze tegelijkertijd de ruimtevaart en het heelal.
Samenwerken was hierbij een essentieel onderdeel. Ter voorbereiding op de ruimtereis had iedere astronaut een goed ruimtepak nodig. Elke jonge astronaut ontwierp daarom één specifiek onderdeel, om dit vervolgens samen te voegen tot een goed werkend geheel. Met een combinatie van zelf meegebrachte materialen en spullen uit de bouwmarkt gingen de leerlingen vol enthousiasme aan het werk.
Les 1 – Uitleg & schetsen
We trapten af met een introductie van de opdracht. Daarvoor namen we ook de geschiedenis van de ruimtevaart door: van de eerste mens in de ruimte tot aan ruimtetoerisme. Vervolgens kozen de leerlingen elk een onderdeel van het ruimtepak om te ontwerpen, waarna ze begonnen te schetsen. Er werd goed nagedacht over de verschillende functies van een ruimtepak. Hoe zou de helm eruitzien? Misschien wel als die van Iron Man? Was een speciale hittebestendige bril nodig, of juist eentje die bestand was tegen extreme kou?
Les 2 – Aan de slag met papier-maché
Tijdens de tweede les stond het bouwen van de helm centraal. Met papier-maché als basismateriaal werkten de leerlingen onder begeleiding aan de vorm van hun ontwerp. Door flink te plakken, te smeren en te experimenteren, kwamen de eerste ruimtehoofddeksels tot leven.
Les 3 – Zelfstandig verder bouwen
Nu was het tijd om zelf de leiding te nemen. De leerlingen gingen zelfstandig aan de slag met hun ontwerpen. Ze voegden details toe, gaven kleur en werkten hun onderdelen verder af. Elk ruimte-item kreeg een persoonlijk tintje. Functionele toevoegingen zoals vizieren, jetpacks of ingebouwde gadgets mochten natuurlijk niet ontbreken.
Les 4 – Presentatie & fotoshoot
Tijdens de laatste les werden alle onderdelen samengevoegd tot één indrukwekkend ruimtepak. De leerlingen presenteerden hun creaties aan elkaar. Om ervoor te zorgen dat deze ingenieuze ontwerpen niet vergeten zouden worden, hielden we een fotoshoot waarin de kinderen als échte astronauten schitterden.
De lessenreeks Space Design bracht fantasie, techniek, kunst, geschiedenis en samenwerking samen. Het resulteerde niet alleen in fantasierijke ruimtepakken, maar zorgde er ook voor dat de leerlingen op een speelse manier van alles leerden over de ruimtevaart en het heelal.
Hopelijk zien we deze kersverse kosmonauten ooit terug bij NASA of ESA. We wensen ze veel succes op missie naar Mars.
5... 4... 3... 2... 1... and lift-off!
kunstklas
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende basisscholen in Den Haag. Vandaag nemen we een kijkje bij Kindcentrum 03, waar kunstenaar Gwenda Jakobs samen met de leerlingen de wereld van de ruimtevaart onderzocht. Op deze basisschool werken ze met het International Primary Curriculum(IPC). Dat is een methode waarbij verschillende vakken worden gecombineerd, zodat kinderen optimaal in de stof kunnen duiken.
Tijdens de lessenserie Space Design kropen de leerlingen in de huid van ruimte-ontwerpers. Terwijl ze futuristische ruimtepakken ontwierpen, ontdekten ze tegelijkertijd de ruimtevaart en het heelal.
Samenwerken was hierbij een essentieel onderdeel. Ter voorbereiding op de ruimtereis had iedere astronaut een goed ruimtepak nodig. Elke jonge astronaut ontwierp daarom één specifiek onderdeel, om dit vervolgens samen te voegen tot een goed werkend geheel. Met een combinatie van zelf meegebrachte materialen en spullen uit de bouwmarkt gingen de leerlingen vol enthousiasme aan het werk.
Les 1 – Uitleg & schetsen
We trapten af met een introductie van de opdracht. Daarvoor namen we ook de geschiedenis van de ruimtevaart door: van de eerste mens in de ruimte tot aan ruimtetoerisme. Vervolgens kozen de leerlingen elk een onderdeel van het ruimtepak om te ontwerpen, waarna ze begonnen te schetsen. Er werd goed nagedacht over de verschillende functies van een ruimtepak. Hoe zou de helm eruitzien? Misschien wel als die van Iron Man? Was een speciale hittebestendige bril nodig, of juist eentje die bestand was tegen extreme kou?
Les 2 – Aan de slag met papier-maché
Tijdens de tweede les stond het bouwen van de helm centraal. Met papier-maché als basismateriaal werkten de leerlingen onder begeleiding aan de vorm van hun ontwerp. Door flink te plakken, te smeren en te experimenteren, kwamen de eerste ruimtehoofddeksels tot leven.
Les 3 – Zelfstandig verder bouwen
Nu was het tijd om zelf de leiding te nemen. De leerlingen gingen zelfstandig aan de slag met hun ontwerpen. Ze voegden details toe, gaven kleur en werkten hun onderdelen verder af. Elk ruimte-item kreeg een persoonlijk tintje. Functionele toevoegingen zoals vizieren, jetpacks of ingebouwde gadgets mochten natuurlijk niet ontbreken.
Les 4 – Presentatie & fotoshoot
Tijdens de laatste les werden alle onderdelen samengevoegd tot één indrukwekkend ruimtepak. De leerlingen presenteerden hun creaties aan elkaar. Om ervoor te zorgen dat deze ingenieuze ontwerpen niet vergeten zouden worden, hielden we een fotoshoot waarin de kinderen als échte astronauten schitterden.
De lessenreeks Space Design bracht fantasie, techniek, kunst, geschiedenis en samenwerking samen. Het resulteerde niet alleen in fantasierijke ruimtepakken, maar zorgde er ook voor dat de leerlingen op een speelse manier van alles leerden over de ruimtevaart en het heelal.
Hopelijk zien we deze kersverse kosmonauten ooit terug bij NASA of ESA. We wensen ze veel succes op missie naar Mars.
5... 4... 3... 2... 1... and lift-off!