9.6.2021
9.6.2021
kunstklas
Op Johan de Witt scholengroep worden er verschillende kunstlessen verzorgd door de kunstdocenten van Art-S-Cool. Een van deze kunstdocenten, Nathaniël Bagijn vertelt in dit lesverslag over de groepen jongeren van 13 tot 18 jaar waaraan hij les geeft en de (leer)ervaringen die er worden opgedaan. Hij vertelt:
“De lessen die ik bij het Johan de Witt college verzorg zijn er op gericht om samen met de leerlingen op onderzoek uit te gaan naar de betekenis en toepassingsmogelijkheden van ‘creativiteit’ en ‘verbeeldingskracht’. Want wat betekenen die woorden nu eigenlijk? Beschikt iedereen over deze eigenschappen? En zo ja, wat kun jij er dan mee met oog op jouw eigen (dagelijkse) leven en toekomstige loopbaan? Want ook voor hen die geen kunstzinnige carrière ambiëren, meestal een meerderheid, zijn creativiteit en verbeeldingskracht naar mijn idee toch ook hele waardevolle eigenschappen om te ontwikkelen en cultiveren.
Zo had ik eens een leerling in de klas die profvoetballer wil worden. Hij vertelde mij dat hij iedere middag na school gaat trainen om die droom te realiseren. Op een gegeven moment kreeg hij door hoe creativiteit en verbeeldingskracht hem zouden kunnen gaan helpen om een nog betere voetballer te worden. Dit is voor mij een mooie illustratie van dit gegeven!
Tijdens iedere les behandelen we creativiteit vanuit een andere invalshoek. De les begint vaak met een inspiratievideo waarin iemand iets verteld over wat volgens hem of haar creativiteit en of verbeeldingskracht betekent. Dit bespreken we dan klassikaal na. Eén van die invalshoeken gaat over creativiteit in relatie tot samenwerking, we maken hierbij gebruik van minimale materialen en middelen (karton, satéprikkers, scharen, stanleymessen en kniptangen), werken in groepjes van 2 – 4 leerlingen en de opdracht is om met dit materiaal samen een bouwwerk te maken.
Wat deze opdracht vaak mooi illustreert zijn de verschillende vormen van creativiteit die er bestaan; vaak beschikken de meeste groepjes zowel over een ‘creatieve denker’ als een ‘creatieve doener’, of anders gezegd: er is intelligentie vanuit ons brein, maar ook vanuit onze handen! En dan is het zaak dat die twee soorten intelligentie samen gaan werken om zo iets nieuws te laten ontstaan.
Zo zijn er ook groepjes die meteen aan de slag gaan, zonder een plan beginnen met bouwen, onderweg veel lachen om hun creaties en uiteindelijk iets werkelijk origineels gemaakt hebben. Maar er zijn ook groepjes die juist eerst een beeld voor ogen creëren van hetgeen dat ze graag willen (na)bouwen en hier vervolgens heel serieus en geconcentreerd naartoe werken, alle beperkingen van het materiaal geduldig trotserend.
Rex: “We hebben heel veel plezier gehad tijdens deze opdracht. Eigenlijk was het een soort van spelen met dit materiaal, ik had dit nog nooit gedaan. Maar het voelde heel goed!”
kunstklas
Op Johan de Witt scholengroep worden er verschillende kunstlessen verzorgd door de kunstdocenten van Art-S-Cool. Een van deze kunstdocenten, Nathaniël Bagijn vertelt in dit lesverslag over de groepen jongeren van 13 tot 18 jaar waaraan hij les geeft en de (leer)ervaringen die er worden opgedaan. Hij vertelt:
“De lessen die ik bij het Johan de Witt college verzorg zijn er op gericht om samen met de leerlingen op onderzoek uit te gaan naar de betekenis en toepassingsmogelijkheden van ‘creativiteit’ en ‘verbeeldingskracht’. Want wat betekenen die woorden nu eigenlijk? Beschikt iedereen over deze eigenschappen? En zo ja, wat kun jij er dan mee met oog op jouw eigen (dagelijkse) leven en toekomstige loopbaan? Want ook voor hen die geen kunstzinnige carrière ambiëren, meestal een meerderheid, zijn creativiteit en verbeeldingskracht naar mijn idee toch ook hele waardevolle eigenschappen om te ontwikkelen en cultiveren.
Zo had ik eens een leerling in de klas die profvoetballer wil worden. Hij vertelde mij dat hij iedere middag na school gaat trainen om die droom te realiseren. Op een gegeven moment kreeg hij door hoe creativiteit en verbeeldingskracht hem zouden kunnen gaan helpen om een nog betere voetballer te worden. Dit is voor mij een mooie illustratie van dit gegeven!
Tijdens iedere les behandelen we creativiteit vanuit een andere invalshoek. De les begint vaak met een inspiratievideo waarin iemand iets verteld over wat volgens hem of haar creativiteit en of verbeeldingskracht betekent. Dit bespreken we dan klassikaal na. Eén van die invalshoeken gaat over creativiteit in relatie tot samenwerking, we maken hierbij gebruik van minimale materialen en middelen (karton, satéprikkers, scharen, stanleymessen en kniptangen), werken in groepjes van 2 – 4 leerlingen en de opdracht is om met dit materiaal samen een bouwwerk te maken.
Wat deze opdracht vaak mooi illustreert zijn de verschillende vormen van creativiteit die er bestaan; vaak beschikken de meeste groepjes zowel over een ‘creatieve denker’ als een ‘creatieve doener’, of anders gezegd: er is intelligentie vanuit ons brein, maar ook vanuit onze handen! En dan is het zaak dat die twee soorten intelligentie samen gaan werken om zo iets nieuws te laten ontstaan.
Zo zijn er ook groepjes die meteen aan de slag gaan, zonder een plan beginnen met bouwen, onderweg veel lachen om hun creaties en uiteindelijk iets werkelijk origineels gemaakt hebben. Maar er zijn ook groepjes die juist eerst een beeld voor ogen creëren van hetgeen dat ze graag willen (na)bouwen en hier vervolgens heel serieus en geconcentreerd naartoe werken, alle beperkingen van het materiaal geduldig trotserend.
Rex: “We hebben heel veel plezier gehad tijdens deze opdracht. Eigenlijk was het een soort van spelen met dit materiaal, ik had dit nog nooit gedaan. Maar het voelde heel goed!”